fredag 26. juni 2009

Me driv med slåtten.....


...har gjort det ei stund og er ferdig med forhaustarslåtten.
I dag var me grytidleg oppe.....og fekk slege og raka ihop ein teig før jobb.....med den varmen me har no er det absolutt å føretrekkje.......godt å jobbe før sola steikjer....sjølv om me absolutt ikkje er nokon "morgonfuglar" til vanleg.
I dei bratte bakkane (som me har mest av) er det berre ein måte å få graset i hus (siloen) på:
Slå med maskin......
Svanse det ihop......
Rake......
Lesse det på traktoren.....

Køyre det i siloen....

Eigentleg ikkje rart at dette arbeidet tek det meste av sommaren......og ein kan til tider lure på kva tullingar me er som brukar all vår fritid på dette...
Kan godt innrømme: av og til (når den eine etter den andre reiser på ferie) er eg sur og lei..........men det går fort over..... heldigvis både for meg og bonden ( som takk og lov er av det tolmodige slaget).
For det er dette me vil drive med.......og når garden er nyslegen og alt er kome i hus.....då er me fornøgde, då!
Er nok av gardsbruk i dette landet som gror til!!
Med dette "visdomsordet" ynskjer eg alle ei super helg, den siste i juni!!

16 kommentarer:

Matja sa...

Her dukket det masse barndomsminner frem.Eneste forskjellen var at bonden var pappaen min:)Hver sommer ble tilbrakt hos besteforeldrene mine.Mye jobbing,men best av alt var når tørrhøyet var i hus og vi unger fikk hoppe i det.Ha en flott dag:)

hvorfor ikke... sa...

Tusen, tusen takk, det var store ord:) som gjør meg hoppende glad.

Flotte stemningsbilder hos deg. Jeg kommer å hjelper til med slåttonna, hehe! (litt lang vei, ja) Minner om slåttond hos bestemor og bestefar, da var det alltid tanter og onkler, latter og glede....men også tungt arbeid og slit.

hvorfor ikke... sa...

skulle være slåttonn - ikke ond:)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Her kjøres det høy for fulle mugger i varmen. Jeg er "priviligert" med dårlig helse, så jeg sitter mest i skyggen. Men holder karene med drikke og mat da.

Fin fredag!

Stubbetufsa sa...

Æ e bondatter, og har hesja og stressa med høyonna i årevis. Og æ skjønne jo at sauan må ha høy/silo gjenna vintern! Dokker hoill vel på så lenge dokker isjt å ha saua! Kos dokker me det så lenge dokker kainn! Klem!

Janne i Fagerlia sa...

Det må være kjekt å leve i pakt med naturen slik dere gjør. Vår eldste sønn har gardsbruk/småbruk på ønskelisten, så han hadde nok trivdes her.

Vi har også knallvarme her lenger nord. Døre og vinduer står på vidt gap, likevel er det nesten i varmeste laget. Mulig det blir en liten tur på sjøen senere på kvelden.

God helg til deg!

Laila -Karin sa...

Får meg til å tenke på barndommen og sommrstid som ble tilbrakt på Austevoll.
Ha en fin helg
KLEM

Turid sa...

Ja det er mye arbeid på en gard! Dere er flinke!
Jeg har gresspollenellergi, så jeg sier bare atsjooooooo!!!!!
Riktig god helg;)

Turi sa...

So fin gammal traktor de har. Er frå gard so eg kjenner til det med raking i bratte bakkar og få graset i silo. Sto mykje i siloen før. Pappa har berre rundballar og tørrhøy no. Siste kyra for til slakt i fjor haust. Han er biltt pensjonist no, men har nokre sauer fortsatt.
Ha ei flott helg!

Stubbetufsa sa...

Takk for kommentar! Og du vant hjertet! Det er fine smykker! Ha det fint!

Stubbetufsa sa...

Takk for kommentar! Og du vant hjertet! Det er fine smykker! Ha det fint!

Alettesiriane sa...

Det skal bare ein generasjon som ikkje holder gården vedlike,så er det så å si umulig for neste generasjon å ta over.Der vi bor i Sogn er 3 av gårdene ikkje i drift.Den eine blei arvet av ein i Bergen (boplikt?)den andre odel men han er over 60 ,bor en annen plass med familie og ni holder på odel. Skulle ønskt vi ikkje hadde så sterke ego behov,og var i stand til å la dei som ville ta vare på jorden gjøre det.Dåke er gode!

Anonym sa...

Hei Kjekt og være ferdig med slåtten.Det ser så fint ut der dere bor.Minner meg om der jeg ser på ikke skulle tru att nokon kunne bu.Veldig fint på Vestlandet synes jeg.Ha en riktig fin Sommerhelg.Bodil

Merethe sa...

Ja her jobbes det ser jeg.Godt med fin vær når slikt arbeid skal utføres. God sommer til deg. :)

Hannes hage sa...

Nyslått gress er lukten av sommer! Har selv vært med på "slotten" flere ganger, og vet at det er et blodslit, men en fantastisk følelse når alt er ferdig. Ser ut som et vidunderlig sted!

Brit sa...

Hardt arbeid i vakker natur:) For en villabeboer i lavlandet ser jo dette riktig så idyllisk ut, og det er det vel også inn i mellom alt arbeidet? Min mor vokste opp på småbruk, og vi barnebarna tilbrakte hele sommeren hos bestemor og bestefar. Foreldrene våre kom i sin ferie og hjalp til med slåtten. Uforglemmelige opplevelser og minner. Heldige er dine barn og barnebarn som har en slik plass å komme til. Håper de er flike til å ta i et tak når de først er der :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...