tirsdag 9. juni 2009

Veden må i hus.....

Me ligg litt "etter skjema" med vedproduksjonen i år.....ikkje at det hastar so fælt, for

ved til komande vinter har allereie lege til tørk i eit år, det er neste års lager me jobbar med no...........hadde berre vore godt å ha det unnagjort før slåtten

Bjørk av beste kvalitet.


Eg er ingen meister i å lø ved......men mottoet er: So lenge det ikkje rasar ned er det bra nok.....dessuten turkar det betre når det ikkje ligg so tett...(trur eg)....
Masse fin never......den skal eg legge i press og kanskje eg kan bruke den til eit eller anna? til hausten ein gong?


Ha ein fin kveld!!

14 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Never, ja, kanskje det blir til et julehjerte? Eller en kurv! Vi gleder oss!

Monicas sa...

ære være veden....like koselig på seinsommern å stable ved, i påvente av en lang vinter..koselig bildeserie:)

Alettesiriane sa...

Eg kjenner lukten!

Ingun sa...

Veden varmer mange ganger den.....never er flott!

jofridsquilt sa...

Her kan ein verkeleg glede seg til knitring av veden på peisen når sommaren er over. Helsing Jofrid

Nikoline sa...

Flink er du! Både til å bruka kløyvar,sag og lø.
Godnatt:0)

~♥~ Monica S sa...

NEver kunst?? det vert spennande!!
VEd er godt å ha uansett!! kven veit ka tid neste straumbrot kjem!???! og mat og varme må en ha... og har ein ved.. kjem ein longt!!! :-)

Klem
Monica

Matja sa...

Synes jeg kjenner den gode lukten.Blir spennende å se hva du gjør med neveren til høsten:)Ha en fin dag:)

Brit Strikkenerd sa...

MMmm deilig deilig bjørkaved:)
Likte forøvrig lykkehjulet til korpset lenger ned på sida, den må jeg vise kaillen min som er leder i skolekorpset. Artig ide:)

Grethe sa...

Det er så fint å se ved som ligger slik stable.
Veden varmer tre ganger - både når den hoggest, kløyves og brennes.

Jeg har nå logget meg ut som følger - Grethe- og logget meg inn igjen som Flittige hender.
Jeg har byttet blogg adresse - men har den samme bloggen. Fikk med alt over foruten følgere og koblinger.
Kom gjerne innom en tur :0)(0:

Brit. (lille meg) sa...

Det er godt å ha et lager med ved.
Mannen min ordnet det alltid slik han også. Hadde veden stående til tørk et år, da var den god å fyre med.
Jeg er så heldig å få ved fra gården fortsatt.
Bjørk er flott brensel.
Ha en fin dag!:-)

Janne i Fagerlia sa...

Vi har ikke egen skog, men må kjøpe ved hvert år. Men synes det er koselig å stable opp veden og kjenne det gode lukta fra kubbene.
Misunner deg som kan ordne alt selv.

Ha en fin torsdagskveld!

elle-melle sa...

Så mye fin ved.
Jeg liker godt å jobbe med ved. Vi gjør det ofte på hytta, her hjemme blir det nok for det meste kjøpeved.

mormonsen sa...

Du er så flink med bildene, synes nesten jeg kan kjenne den gode lukta av bjørkeved og never! Vedstabling, ja. Jeg hadde ne onkel som var særs nøye på slikt. Kanten foran på vedstablene måtte være aldeles rette, ingen vedskie måtte stikke en centimeter fram! Men så var han nå pensjonist med god tid, og litt av et petimeter.
Ha en strålende dag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...