søndag 10. august 2008

Fjelltur.

Om sommaren vert det ein del turar til fjells for å sjå etter sauene, og ta med litt mjøl og salt til dei. Takka vere krafutbygging i området for 30-40 år sidan, er det laga vegar mange stader til fjells. Dermed kan me køyre eit stykkje før me må ta beina fatt.



Litt snø ligg enno att...

"Stovesteinen", heiter denne...fekk namnet for mange år sidan, fordi det går an å halde seg turr der om det regnar, iallfall ei stund.


Etter kvart som me nærma oss plassen der saltsteinen ligg, kom sauene strøymande. Ei strofe frå ein salme kom for meg:"De kommer fra øst og vest..."... gleda var iallfall stor både for folk og dyr.



Eit eksemplar av gammal norsk spelsau.


Fyrst må sauene få mjøl og salt, deretter må nista fram. Ingen ting smakar betre i fjellet enn skjeva med brunost og te på termosen. (og ein Kvikk Lunch attpå)

No kosar me oss!


Å kome til fjells og treffe sauene, det er kjekt, det..


Litt frå flòraen i fjellet:






























Utsikt frå "mjølogsalteplassen":
Mot vest:


Mot aust:


Mot nord:


Mot sør:

Dette er vårt fjellrike!

Tusen takk for turen, kjære bonde!

9 kommentarer:

Anonym sa...

nesten so eg får lyst å pakke sekken og gå på hytta.Men når det er siste dagen av ferien kan ein vel gløyme det.

ingrid

Linda sa...

åh nydeleg....
no er eg litt sur for at eg bur her eg bur... *masse stygge ord*

herlige bilder... dåkke e heldige so bur midt i naturen..

Anonym sa...

So fint i fjellet ! :)
- H.

Besta sa...

Så fint og få vandre med dere i fjellet. Har hatt sauer selv en gang, det er bra koselig. Den komoden under var jo helt lekker. Du er flink.

Mia sa...

Ååååh, det er bare sååå fint på Vestlandet! Og så heldige dere er som kan ha sauene på utmarksbeite der. Det må da være fantastisk å ta turen for å besøke de i slike vakre omgivelser. Vi har også sauer, av rasen gammelnorsk spælsau, men kan nok ikke tilby våres slik sommerbeite, nei...

Takk for hyggelig hilsen i bloggen min, og det har vært så koselig å oppdage og besøke din.

Berit T sa...

For en nydelig tur dere har vært på. Det er befriende å se LAAAANGT avgårde! Vi har det flott her på vestlandet det er sikkert. Har så mange muligheter å utnytte naturen.

Takk for at jeg også fikk være med!

Her høljer det ned, i bøtter og spann, deilig innevær, tid for håndarbeid igjen.

Ha en fin ny uke!

home 4us sa...

Flotte fjellbilder!
Å gå etter sauene må jo være en kjempeopplevelse for kropp og sinn:)

Jeg får slik luft under vingene når jeg ser slike bilder og har mest lyst til å være med:)

Janne i Fagerlia sa...

Tusen takk for hilsen fra deg på bloggen min. For en vakker plass du bor på. Jeg blir rent misunnelig når jeg ser alle de flotte sauene dine. Jeg har akkurat fått i hus to brune pelssauskinn som jeg snart skal begynne å sy stolfell av. Husflidslaget her hadde kurs i fjor høst, hvor jeg sydde to stolfeller. I år trør vi til igjen. Jeg gleder meg. Går ut ifra at du bruker ull fra egen sau til de flotte trollene du lager. Da blir det jo ekstra stas. Kos deg med sau og flott natur!
Det er helt greit av du linker meg, som du spurte om. Da kan kanskje jeg linke deg.......

Sonja sa...

Tusen takk for turen i ditt fjellrike.Der var det riktig vakkert.Fikk lyst til å ta turen sjøl.
Flotte hunder dere har.Jeg hadde også en sånn for mange år siden.Veldig kloke dyr.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...